Hästlängtan

Alla inlägg den 10 april 2014

Av Marianne - 10 april 2014 13:44

Så tog jag då tag i saken och kollade noggrant på alla mina sadlar ( det är inte så många…) och hur de egentligen passade Belladonna. Jag mätte hennes rygg med min käcka böjliga "linjal". Gjorde en ritning för att få fram hurpass bred hon egentligen är, vilken vinkel hon har.


Bred! Vid! 110 grader. Rak rygg. Ganska kort rygg. Flat, platt rygg. Liiiten manke. Såklart passade mina sadlar förskräckligt illa. De var på tok för smala i bommen.


Så jag satte fan i båten. Sömnlös, tankspridd, förvirrad, villrådig och ändå ganska säker har jag nu spenderat sista dagarna med sadelbryderi. Fick lånat hem sadlar, dressyrsadlar på prov, varav en brun. Ska ha svart sadel, ingen brun...Redan i affären var det nåt visst med den där sadeln. När jag satte mig i den var det liksom bara sådär rätt liksom. Jaha, här sitter jag, som handen i en handske. Och hon i affären var ju nästan medial, det var som om hon såg Belladonna framför sig, med alla hennes egenskaper och allt. Hmm sa hon den där sadeln tror jag på, den sitter nog som en smäck.


Belladonna var en drake den kvällen jag först skulle pröva sadlar. Hon kan ju vara sådär, sto och allt. Rör mig inte, jag vill bara äta, spänn inte en joggla gjord runt min mage, jag VILL INTE!!! De har nog PMS hästar med. Så det gick ju sådär, men jag satt iallafall upp i den häringa bruna sadeln lite snabbt. Jo men den låg ju bra, kändes bra, var liksom bara rätt på nåt sätt ändå…


Igår läste jag på för det vildaste. Förirrade mig in i en värld av vidden av en bra sadel. Allt är en vetenskap när man väl börjar rota i det hela. Såg många fina videos på youtube. Bla dessa…


http://www.youtube.com/watch?v=Ffsz53UwLF0&list=FLVlHOx44BfNOkJ448q78cIQ&feature=share&index=2 


http://www.youtube.com/watch?v=7SUosZrxMYY&feature=share&list=PLA35A02DBF310BB9D&index=8


 Ja då blir man ju villrådig. Så mycket som skall stämma. Inte kan väl lilla jag klara av att se om sadeln passar eller ej. Man kan ju inte bara gå på magkänsla...eller?!!


Red i två olika sadlar på morgonen och på kvällen. Det oerhörda hände på morgonen. Efter att ha värmt upp mitt fortfarande något irriterade sto satt jag upp i en Santa Cruz sadel som verkade ligga bra. Svårt att prova eftersom mitt problem med Belladonna i paddocken är att hon går med handbromsen i liksom. Stannar mycket, går stötigt och vevar irriterat med sitt huvud. Respektlös? Obehagskänsla? Dominant? Ovan vid ryttare? Ja sådär gick hon ju i den där svarta fina Santa Cruz sadeln. Klev av, bytte till den bruna, satt upp. Handbromsen låg i, huvudet vevade, hon stannade… sen började hon gå. Självmant. Hon trippade fram för att plötsligt slappna av, länga på stegen, skritta på i en alldeles fantastisk skritt. Halleluja! Vi red som aldrig förr, runt på fyrkantspåret, stadigt och stabilt, avslappnat och liksom utan problem. Ja kunde be om trav utan motstånd, häståbäket bara började trava, hur lätt som helst! Inga sura miner mer. Wow en sån känsla.


Den bruna sadeln = magisk.


Varför har jag inte fattat det tidigare?!! Hon äär ju en prinsessa på ärten denna häst. Absolut ingenting får kännas fel, göra ont eller inte stämma. Nä, då stannar hon och ser sur ut! Hon är ju så sjåpig för  minsta sår. Och fötterna får ju inte ömma ett uns, sån skillnad med skor  på hovarna så det finns ju inte. Klart att det även gäller sadeln. Honza kritiserade till och med  min repgrimma för att snöret man knyter med var för långt och sålunda viftar runt när hon rör sig och stör henne. Ja så petig är hon nog. Går inte att fuska här inte!


Testade på kvällen igen, började då med brun sadel ifall att det ändå bara var en uppvärmnings sak. Det gick lika fint att rida igen, bytte till svart sadel och ville såklart att hon skulle börja krångla, då skull ju saken vara klar. Men nä, plötsligt kändes den svarta sadeln kanske ändå bättre??!! Det gick iallafall lika bra med den enligt Belladonna! Villrådig!


Båda sadlarna lyfte dock lite bak när man drog åt gjorden...läser på mera. Kollar mera. Idag bytte jag sadelgjord från anatomisk till vanlig rak. Då lyfte den bruna inte lika mycket men den svarta ännu mer…


Sen är det ju en unghäst, vissa menar att en ung häst ändrar sitt sadelläge ca var tredje månad!!! Det finns ju inte på kartan att man kan hålla på med det här stup i kvarten. Hur noga måste det egentligen vara?!!


Okej, idag listade jag upp det hela och checkade av den bruna sadeln…


Balans - check

Bommens vidd - check

Bommens vinkel - check, kanske inte riktigt hundra dock…

Plats kring manken- check

Plats för bogen, bogfrihet - check

Sadelns längd- check

Kanalens bredd- check (smalnade dock av lite lite där bak)

Ligger sadeln an på hela anläggningsytan - check (kanske lättar något bak när man drar gjorden)

Ligger sadeln rakt på hästen - check, tja, det ser väl så ut...

Hänger sadelgjordsremmarna rätt - check

Hur hamnar jag i sadeln - check, som gjuten...kanske för gjuten?! Smaksak?!


Allt det här med att sadeln ska passa en kvinna...puh, det blir ju bara för mkt just nu. Jag tycker jag hamnar rätt i lodrät sits utan några som helst problem…


Red med glädje igen, häärlig skritt, längre och längre i trav. Kunde styra steglängd, tempo med sätet. Hon är så känslig så. Kanske gled sadeln fram något. Kanske den lättar något bak. Men skall hon nu muskla sig och ändra sig gud vet hur den sitter då till sommaren.  Det största problemet som uppstod var egentligen att sadeln knarrade lite väl mycket i trav, bäst att stanna då tyckte Belladonna med ena örat bak. Irriterande ljud, måste det verkligen låta så? Ha ha, petigt sto! Men lite knarr måste ju gå att vänja sig vid, det gör ju iallafall inte ont!


När  han säger i Shleese saddlery filmen, step 8, att när vinkeln på bommen är fel och den trycker på hästen ja då vill inte hästen gå, då lyfter den på huvudet och ruskar det...ja men visst! Precis så har vi ju haft det!! Då hoppas jag nu på att jag kan stryka dominant, respektlös osv från min problemsökningslista. Obehag av mina kassa sadlar helt enkelt. Vad glad jag blir nu att jag inte pressat henne eller tvingat fram något utan snarare trippat på tå runt min prinsessa för att försöka förstå vad som inte stämt.


Det känns som världens genombrott faktiskt. Nu följer jag min magkänsla,  packar mig iväg och inhandlar en vacker, magisk brun Frank Baines  Elegance dressyrsadel till mig och min formidabla häst!

 

   


Jag skall aldrig glömma hur tydlig hon är. Hon vill mig verkligen inte illa, tror inte ens hon vill bestämma hon har alltid verkat väldigt intresserad av att var med  mig faktiskt. Hon kommunicerar nåt alldeles otroligt, det är bara för mig att lyssna ordentligt! Det är ju egentligen hemskt praktiskt att ha en häst som säger ifrån för minsta lilla. Jag lär ju inte behöva undra om hon har ont eller så. Men ack så jobbigt att allt måste klaffa, lite tycker jag trots allt att man får härda ut med här i livet.

Skapa flashcards