Hästlängtan

Alla inlägg den 27 februari 2013

Av Marianne - 27 februari 2013 13:07

...och ha det glatt än att gå i lera och sörja?! Nä det är ju inte alls sant!!! Jag går hellre i lera. Jag lovar dyrt och heligt att aldrig klaga på regn och rusk, söndertrampade hagar, leriga smutsiga hästar, lerpölar till hundar som springer in och skakar av sig i huset. För jag har faktiskt kommit fram till att hur fint och vackert det än kan vara en vinterdag så är vintern INGENTING för mig!! Så det så!! Jag åker inte skidor, gillar inte att skotta snö, åka skridskor är inte på tal. Det enda jag verkar göra under vintern är att frysa, vänta, halka och vara irriterad på att jag ingenting kan göra! Det är faktiskt så det känns. Motigt! Det är bara för kallt för allt som jag vill göra. Och nu är jag innerligt trött på det hur mkt solen än skiner över de vintervita hagarna här. Bort med skiten, fram med leran. NU!  Jag orkar inte vänta mer.


Man kan ju verkligen undra varför i hela friden man bor här med alla löften om vinter varendaste år. Dyra elräkningar, bilar som inte startar. Evigt mörker. Influensa och alla möjliga vintersjukdomar. Merjobb, merjobb, allt är helt enkelt jobbigare. Kargt och bistert. Så idiotiskt. Hade jag varit 20 år då hade jag faktiskt emigrerat nån annanstans. Men sanningen är att nu orkar jag inte det. Nu är det såhär och frågan är väl mest hur man gör det hela drägligare?!

   


Jag tyckte jag var klok som bestämde mig för att ge hästarna "vintervila" redan innan jul. Julen är ju mysig och den ägnade jag mig helhjärtat åt denna gången. Sen kom januari och tanken var att börja så smått...det blev ett par ggr för det var vinter, kasst underlag, kallt, trist. Så kom februari och inför träning söndagen den 17 ville vi komma igång igen jag och Velevanten...gick ju sådär. Sen var det förstås snöstorm när man kör hem med transporten efter träningen. Man undrar om man är klok som prompt skall ge sig ut på vägarna innan typ maj. Hem kom vi och tankarna styrde jag åt det positiva hållet. Lite mjuk snö i paddocken, nu är det bara att ta det som det är och rida på. Nästa dag ösregn! Slask, blött och till kvällen kom klassikern. Minusgrader i anslutning till regn och tö ger minst sagt kraftig isbildning. Och såklart sen skall det vara kallt och minus i sisådär ett par veckor. Bom stopp blev det här. Ingen ide alls att göra annat än leda djuren fram och tillbaka till hagarna. Hoppas på att inte slå sig halvt fördärvad på vägen. Silver skulle såklart jaga en katt på isen och det straffade sig minsann, han vrickade en tass så inte ens hundarna har det varit lönt att gå ut och gå med.  En halt och lytt och lille Valle som fryser häcken av sig. Irriterande.

   

Klaga? Jag? Näe, jag avger bara en fullständigt realistisk bild av livet här den sista tiden. Det har ju inte varit bättre. Att komma och påstå att man njutit av en vacker solig vinterdag skulle faktiskt i mitt fall vara en fullkomlig lögn. Jag har försökt men bakom den där vackra vyn döljer sig obevekligen en frustrerande, stressande och fullständigt neurotisk känsla inombords. Bara det nån endaste gång kan bli vååååår.


 

Här är fina Bellis förra sommaren bland grönska och maskrosor! Bellis som nu flyttat härifrån så långt som till granngården!


Skapa flashcards