Hästlängtan

Alla inlägg den 28 maj 2012

Av Marianne - 28 maj 2012 15:58

Ja som jag tidigare nämnt fick jag alltså en äggkläckningsmaskin. Jag hade köpt två nya honankor
och de lade minsann tre ägg dagarna efter de kom hit. Jag sparade dessa ägg och kunde förstås inte låta bli att lägga in dem i kläckaren… sedan kom ju Gunilla med ytterligare ägg som jag köpte, 16 st. Dessa lades då in ca en vecka senare, lite rörigt i kläckaren kanske. Första gången för mig innebär total vetgirighet så jag har sökt på nätet, läst kollat små filmsnuttar och samlat tips och information kring kläckning utav ankägg. Dessvärre verkar det lite knepigare än med hönsägg. De ska doppas i vatten, mer luftfuktighet, verkar vara kritiskt på
slutet, de dör i äggen kommer inte ut osv osv. Men så finns de dem som inte verkar ha några bekymmer och inte göra för stor affär av det heller!


Jag beslöt att gå på magkänsla. Jag har ofta en förmåga att läsa på lite för mkt, fundera för mkt
och göra allt lite för komplicerat. Trots allt sitter det en del i ryggmärgen vad det gäller djur och magkänslan är inte att förakta!


Ok, så 16 ägg köptes, ett var lite sprucket så det vågade jag inte lägga in. 15 lades i
kläckare på kvällen den 12 maj. Två var obefruktade, 1 dog efter 5-6 dagar och
ytterligare ett efter 12-13 dagar. Nu återstår 11 ägg och alla lever och sprattlar på dag nr 16!!


Mina nya ankor lyckades påbörja äggläggningen i samma skede så ytterligare två ägg från dem
lades in samma lördag. Ett vart obefruktat men det andra är alltså också på dag nr 16!


Och under dessa dagarna har minsann ankorna och hönan gemensamt lyckats lägga ihop
ytterligare  en 12-14 ägg som en anka bestämt ruvar på just nu!

Försökte sortera bort hönsäggen, men nu vet jag inte. Kanske det blir en salig röra av ällingar och kycklingar om det nu blir nåt. Så sööt hon är lilla anka, gjort sig ett riktigt fint rede. Tänk att de orkar ligga och ruva dag ut och dag in. I lite mörker, ingen TV, ingen att prata med, ingen mobil, ingen bok, inget som händer, bara ligga och ligga timme ut och timme in,fantastiskt!

28 dagar är ruvtiden för en anka...och de tre äggen ja la in en vecka tidigare?! Ja alla var befruktade, ett dog dag 6 och tyvärr ytterligare ett dag 9-10, så bara ett återstår.


Lite tokigt, endast en älling, ensammen och luftfuktighet som skall höjas på slutet...bland de
andra äggen. Räknade ut att kläckningen borde ske på torsdag, alltså sluta vända ägget idag. Men i lördags sa magkänslan nåt annat, jag vände lite ändå... På kvällen PEP det som skam i ägget. Hördes ända in till sovrummet! Men herregud redan! Söndagen kände jag mig lite rådvill, de pep och pep och vid elva tiden vart där spricka i skalet...på dygn 23.


Magkänslan  sa vatten, vatten, jag doppade ägget, lade det på en fuktig handduk, väntade. Sent igårkväll petade jag pyttepytt på skalbitarna som var på väg att bli hål. Ska man ju inte, men det bara kändes så. En liten liten bit näbb kom fram och kippade efter luft. Tänk att ett ägg ett endaste litet ägg plötsligt kan vara så viktigt. Beslöt ändå att sova och låta det hela vara ifred. Men det känns lite som att en hjälp på traven med dessa ankägg faktiskt inte är helt obefogat. Kanske ankmammans tyngd på äggen hjälper dem att gå sönder, kanske
ankmamman är där och påtar lite i alla fall. Jag upplevde det i alla fall som att så fort man grejade lite med vatten och så så vaknade den lille till liv och ansträngde sig igen.


Morgonen kom och inget hade hänt. Jag tänkte först att det klart det är ju för tidigt, sen,  men om det är hål på ägget då måste väl allt torka och inte kan väl ällingen ligga hur många dagar som helst i ägget då??! Snart ett dygn gånget. Sprayade vatten på ägget, sa gomorgon, upp och hoppa!! Körde Lukas till förskolan och avklarade morgonbestyren här, sen upp till ägget igen.


Då minsann hände detta magiska! En ring runt ägget hade krackelerat, älling bände och krängde.
Jag sprayade en sista gång och fick sedan bevittna detta lilla underverk ta sig ut i världen. En liten fågelunge, så liten och mager, en "ful" liten anka som jag hoppas snart förvandlas till en såndär bedårande söt liten sak. Klockan
10.30 börjar den torka upp lite och det lustigaste är att när man pratar med den utanför kläckaren piper den så glatt tillbaks och kravlar sig mot ljudet av min röst. Lille stackarn, känns lite hårt att den nu blir ensam iallafall 1-2
veckor men vad roligt att det gått vägen såhär långt!!


Nu har jag satt på värmelampa  för att ställa in rätt temperatur och göra iordning för flytt ner till köket! Min första lillaste ankunge, så duktig och så bråttom ut. Inga 28 dagar , bara 24! Ja nu känner man
sig som en såndär stolt "hönsmamma", fånigt så det är inte klokt men riktigt roligt!!


De skall torka i kläckaren innan man får ta dem ut sägs det. Men när klockan vart två, 5 timmar efter kläckning och den lilla ankan ej vill bli torr, ligger och darrar därinne struntade jag i råd och rön! Ibland är det som om livet behöver en knuff i ändan, nån som rycker tag i en och ruskar runt lite så man får upp ångan! Så jag tog sonika ut den lille, stoppade i BHn och gnubbade lite i fjäderdräkten. Må det bärsa eller brista, går ju inte att ligga och tyna bort i en äggkläckningsmaskin. Än så länge verkar det bära, rsakt blev det liv i den lille, torr och med mer dunkaraktär hamnade han/hon sen under värmelampan. Ville genast påta i halmen, drack och åt och slutade darra, slappnade av i hela lilla kroppen och somnade så sött i värmen. Puh, nu hoppas jag verkligen denna klarar sig hela vägen, blir ju lite speciellt första gången, första ägget. Fortsättning får följa =0)
Det piper i den här apparaten!

 

Här ligger ankäggen. Och ett håller på att kläckas.

     
Och ut kom den här!!

   
Ligger i varmt sken under värmelampa och sen, tadaa se så söt jag blev!!

 

Ovido - Quiz & Flashcards