Hästlängtan

Direktlänk till inlägg 16 maj 2012

Belladonna

Av Marianne - 16 maj 2012 12:58

Belladonna

Belladonna fick hon heta mitt vackra sto u. Bellis (SWB) e. Tendencioso IV (P.R.E) och visst blev
det ett väl passande namn. Då, när hon kom, föll det sig naturligt på två vis, det påminde om hennes mors namn, Bellis, och jag hade beslutat att döpa föl efter medicinalväxter!
Nu när jag vilar ögonen på min svarta skönhet med sin dominanta läggning och lite trolska look passar ju namnet än bättre.  


Belladonna har smalt klockformade, brunlila blommor. Frukten är ett svart, körsbärsliknande bär som
smakar sött och hela växten är mycket giftig. Dödlig förgiftning hos ett barn kan orsakas av så lite som 3-4 bär! Örten är en vanlig ingrediens inom häxkonsten  på grund av sina hallucinogena egenskaper. 
Linné gav växten namnet Atropa, som syftar till en av tre ödesgudinnor,Nattens döttrar, i grekisk mytologi. Atropos, den oundvikliga, den ödets gudinna som klipper av livstråden…  


En dramatisk blomma, fängslande, vacker men ack så farlig, ...om man inte vet vad man har att göra
med, påminner mer och mer om mitt älskade sto!

   

Belladonna betyder dessutom vacker dam på italienska. Växten har sitt namn efter att kvinnor från
Venedig upptäckte att om man droppar saft från bären i ögonen förlamas ögats iris och pupillen förstoras vilket skapar ett intressant utseende med stora vackra mörka ögon.

Ett skönhetsmedel alltså! Mitt i alltihop. Detta pga. att växten innehåller atropin som idag används inom medicinen för sin muskelavslappnande  och kramplösande verkan.


Belladonna är alltså en giftig växt och används i homeopatisk form i olika sammanhang.


Influensa och infektionssjukdomar med feber är Belladonnas stora områden, kan vara bra att ha
hemma i husapoteket vid influensatider...


Symtom kommer plötsligt och starkt, ofta med kraftig allmänpåverkan. Hög feber, glansiga
ögon, stark värmeutstrålning pekar mot att Belladonna kan vara till hjälp. Ofta med överkänslighet mot ljud, ljus och beröring.

   

När en häst behöver Belladonna som mest känner man sig allvarligt orolig då hästen är så kraftfullt
dålig!


Det är ett huvudmedel vid juverinflammation, som inte är så vanligt på häst men desto
vanligare på kor och används flitigt hos en del mjölkbönder. Kan hjälpa en häst med tarmvred som har våldsamma smärtor och är överkänslig för beröring. Men vid tarmvred skall självklart veterinären kontaktas först och främst!

   

Belladonna är ett effektivt akutmedel vid feber, bra att ta till när feber av nån anledning
blossar upp och blir ögonen glansiga är det säkra tecken på att Belladonna bör användas.

Men Belladonna kan även hjälpa vid starka allergiska reaktioner med svullnad, rodnad, hetta och feber.


Inom homeopati väljer man medel som passar patientens personlighet och läggning, speciellt
vid mer kroniska besvär. Karakteristiskt för Belladonna är rastlöshet, blir lätt upprörd, bullrig, syns och hörs. Kan var riktigt spydiga. Har ofta intensiva sinnesförnimmelser, livliga…här vet jag inte riktigt om mitt sto passar in, hon är inte den som blir såvärst upprörd, bullrig och spydig är hon inte heller! Nej hon är helt enkelt min Belladonna, vackra dam dominant, prylgalen, pillrig, lite lat, stabil med gott självförtroende och otroligt trevlig att umgås med!
  

 
 
Ewa

Ewa

16 maj 2012 14:04

Vackert namn på en vacker häst!! //Ewa

http://www.naturligdressyr.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 1 september 2017 12:34

Här kommer sista inlägget och här är länken till nästa kapitel, nästa blogg. https://www.joneklint.com/blog/ Jag är djupt rörd över att så många kände med mig i det förra inlägget. Det var inte meningen att få många av er i tårar men det var makalö...

Av Marianne - 23 augusti 2017 13:43

Jag har bokat en tid.   En absurd, ofattbar och fasansfull tid.   Men jag har gjort det och jag kämpar emellanåt för att hålla näsan ovanför ytan. Stundtals känns det som om allt snart är över, en livstid är förbi och jag kan lika gärna drun...

Av Marianne - 1 oktober 2015 12:46

Minst sagt evigheter sen det bloggades här! Trots att det finns så mycket att skriva om hela tiden. Kanske just därför, livet går i ett.   Men jag är på sätt och vis tillbaka på ruta ett. Till min oerhörda glädje, äntligen!!! Redan långt innan ...

Av Marianne - 16 september 2014 11:31


Trots djupa funderingar kring verksamheten och livet i allmänhet så står ju inte tiden still för det. Nä, nästan tvärtom. Saker och ting bara sker. Vi har t ex fått en ny bisyssla "på halsen" här på gården. Bara sådär. Visst vi hade pratat en del jag...

Av Marianne - 15 september 2014 10:06

Det verkar som förändringarnas vindar blåser både i stort och smått.   Efter gårdagens val tror jag att det enda rätta är att se till att hålla hårt i hatten och agera som en ek, dvs stå stadigt och stabilt i ytterligare några hundra år trots vin...

Skapa flashcards