Hästlängtan

Direktlänk till inlägg 3 maj 2012

Fjädrar.

Av Marianne - 3 maj 2012 15:19

Fantastiskt solsken
och ett bra tag sen jag bloggade sååå...lite har allt hänt! Fjäderfän har varit
på tapeten och det får bli dagens ämne. Var på Bondens dag, hönsbytardag tillika barnloppis för ett par
veckor sedan och fick tag på två nya ankdamer i vit fjäderskrud. Hade med vår bruna
tupp i förhoppning om att någon ville ha honom men hjälp där var så trångt och
så mkt folk så jag ville inte ta ut honom ur bilen ens! Han åkte med hem
igen...varpå tuppfäktningen startade ånyo. Nåja, ankorna flyttade in i stallet
ganska förskrämda stackare och de blev om man så säger våldtagna av mina två
drakar när de äntligen fann damer på stället. Men efter en natt fejade och
grejade de två tjejerna iordning sig och började se ganska nöjda och
förhoppningsfulla ut. Några dagar senare fick de komma ut till dammen och
jisses så de badade. Nu är de riktigt hemmastadda och sällskapliga och supertrevliga. I måndags hämtade vi ett litet fint hus hos mina föräldrar som pappa snickrat till deras ankor som de dock ej har kvar. Hoppas dte skall komma till pass men det verkar som ankorna mest trivs utomhus...


Lilla familjen höna
med kycklingar som bott i köket fick också flytta ut. Det är ju inte klokt så de
växer kycklingar, går ju inte att ha dem inne i en liten bur...Men så en dag
när de fick ta sig en liten runda ut i gröngräset och jag vek undan blicken en
ynka stund så vart "den gråa" katten, (en fasansfull katt hon
är...) framme och nöp en utav de små. Trist, fy vad jag ångrade mig!! Härmed
inleddes operation stänga in hönsfamilj i box. Lyckades och de fick sittpinne
att öva på, lyckades! Så bra, nu får de helt enkelt vara här inne tills de är
stora nog tänkte jag. Men se det tänkte inte höna! Nästa kväll hade hon
verkligen lyckats få de små livet att klättra upp och ta sig ut genom
boxgallret och vidare genom stallet upp till den "riktiga" sittpinnen
som är upphängd i taket. En sån bedrift, fantastiskt...det var bara det att en
stackare satt kvar och pep hjärtskärandes i boxen!! Stolta höna uppflugen på
pinne struntade högaktningsfullt i detta, satt bara och väntade. Den kvällen
var jag trött. Jag fann det enklast att spärra in alla katter istället! Nu
pågår omkringflyttning av hönsfamilj, in i box, ut i provisorisk rastgård, upp
på sittpinne en stund och när natten kommer in i kaninbur med höna och
kycklingar vilt protesterandes!!!


Och dessemellan
skilja på stridande tuppar. Men så igår kom här en karl som fått tips från
Gunilla som jag köpte ankorna utav och ville minsann ha en tupp. Halleluja,
tuppen flyttade i ett nafs och som ett brev på posten infann här sig ett lugn
då min lilla hönsfamilj, mamma, pappa barn genast fann varann och håller ihop
så fint och allt blev liksom så rätt. 
Vad glad jag blev, hoppas nu min lille tuppeluppe får det fint på sitt
nya ställe med egna hönar och allt.


Nä det är inte slut
på fjäderfähappenings ännu..för innan jag hittade ankorna kom här av en
slump en väninna på besök med sin väninna som jag aldrig tidigare träffat. Och
hon hade äggkläckningsmaskin så jag frågade om utifall att jag inte fann levande
ankor kanske hon kunde kläcka fram ägg… Häromdan ringde hon och frågade hur det
hade gått med ankor och hon vill skänka mig hela äggkläckningsmaskinen!! Det
gick ju inte att motstå. En gammaldags variant men ändå! Så Lukas och jag for
för att hämta, vi blev bjudna på kaffe och kaka och pratade höns och ankor och
hästar och allt möjligt och hem kom äggkläckningsapparaten! Spännande, det
måste ju bara prövas! Det lär med andra ord fortsätta röra till sig på fjäderfäfronten framöver...


Idag i det vackra härliga vädret fann jag ingen annan råd än att låta lilla hönsfamiljen gå en stund lösa ute i allafall och med tuppen som en ivrig beskyddare nu känns det alltmer tryggt. Så då var det tydligen dags för nästa lektion för de små, jordbad! Ja, tupp och höna och tre små som faktiskt inte alls kom i kläm grävde ner sig i en endaste röra ovanpå och under varann i rabatten. Jorden sprutade åt alla håll. Valle kunde inte låta bli att lägga näsan i blöt och ingående studera denna röra av fjädrar och jord. Oj så rena och fina de blev, nöjda glada harmoniska. Ja, även om det är lite rörigt emallanåt med höns och ankor så är du ju så hemtrevliga och fina att ha här på gården!

Så lite bilder på dessa gynnare:

                   

 
 
Ingen bild

Christina Albihn

5 maj 2012 22:46

Så härligt att få läsa om alla hönor, ankor, kycklingar och tuppar. Nu väntar vi på vad du stoppar in i äggkläckningsmaskinen och vad som kommer att titta ut från den. Fortsättning följer?

Marianne

8 maj 2012 08:56

Mmmm, fortsättning följer, ägg är på gång :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 1 september 2017 12:34

Här kommer sista inlägget och här är länken till nästa kapitel, nästa blogg. https://www.joneklint.com/blog/ Jag är djupt rörd över att så många kände med mig i det förra inlägget. Det var inte meningen att få många av er i tårar men det var makalö...

Av Marianne - 23 augusti 2017 13:43

Jag har bokat en tid.   En absurd, ofattbar och fasansfull tid.   Men jag har gjort det och jag kämpar emellanåt för att hålla näsan ovanför ytan. Stundtals känns det som om allt snart är över, en livstid är förbi och jag kan lika gärna drun...

Av Marianne - 1 oktober 2015 12:46

Minst sagt evigheter sen det bloggades här! Trots att det finns så mycket att skriva om hela tiden. Kanske just därför, livet går i ett.   Men jag är på sätt och vis tillbaka på ruta ett. Till min oerhörda glädje, äntligen!!! Redan långt innan ...

Av Marianne - 16 september 2014 11:31


Trots djupa funderingar kring verksamheten och livet i allmänhet så står ju inte tiden still för det. Nä, nästan tvärtom. Saker och ting bara sker. Vi har t ex fått en ny bisyssla "på halsen" här på gården. Bara sådär. Visst vi hade pratat en del jag...

Av Marianne - 15 september 2014 10:06

Det verkar som förändringarnas vindar blåser både i stort och smått.   Efter gårdagens val tror jag att det enda rätta är att se till att hålla hårt i hatten och agera som en ek, dvs stå stadigt och stabilt i ytterligare några hundra år trots vin...

Skapa flashcards