Hästlängtan

Direktlänk till inlägg 4 april 2012

Vad är påsken utan kycklingar!

Av Marianne - 4 april 2012 14:06

Med en endaste höna
och två tuppar söker jag balans i hönsgården. Och varför inte satsa på
kycklingar, som jag hoppas allihop blir hönor…, lagom till påsk?!! Jag räknade
baklänges och slutade ta hönans ägg och hoppades hon skulle vara ruvbenägen.
Yes det lyckades ju! En vecka innan påsk precis 21 dagar sen ruvningens start
hördes pipande i korgen i stallet. Hönan gav sig ut en kortis för att äta
dricka så Lukas och jag fick verkligen se kycklingen ta sig ur ägget!!! Men nån
timma senare var den död...kanske det var för kallt, kanske hönan trampat på
den?! För att ta det säkra före det osäkra då det var värsta snålblåsten och
kallt ute, bar vi in hela härligheten i köksvärmen.  Placerade cykelkorgen med den ruvande hönan
och hennes ägg i en kaninbur och ett skynke över...och snart hördes små pip
från andra ägg!!! För en fox terrier är just pip vansinnigt fängslande. Valle
lågr fixerad med nosen mot kaninburen och bara lyssnade! Så spännande med ägg
som kläcks, Lukas vart ju i extas. Inte fullt lika spännande  att den första dog, livet är verkligen hårt
och skört. Hoppas hoppas nu att resten klarar sig, OCH att alla blir hönor.


Dagen gick och
allteftersom kläcktes det ytterligare 4 ägg! Två ägg återstod men det blev
ingenting av dem, på måndagen övergav hönan dessa och började på allvar ägna
sig åt de små. Två gula och två svartgrågula! Lugnet i köket ett minne blott,
en höna som flaxar med alla sina vingar och fjädrar i en kaninbur med hö och
kutterspån inomhus, jag kan säga att det resulterar i ett moln av spån och damm
som yr ut i huset. Lika bra att lämna dammsugaren framme. Men oslagbart
påskpynt är det i alla fall med en liten hönsfamilj skrockandes och pipandes.
De får stanna inne över påsk, det är ju rena vintern ute och kanske de kan bli
extra tama nu när de handskas med dagligen. Höna har blivit som förbytt, går
att klappa och kela med och man får lyfta kycklingarna hur som helst. Snuva kan
ligga och sova uppepå buren och Valle får sticka in näsan så gott det går genom
gallret. Ingen arg höna här inte.  Men
nästa vecka blir det nog till att skola ut dem för herregud vad de växer och
blir kvickare och kvickare, idag hoppade och for ur buren vid
städningen och små fjädrar börjar synas på vingspetsarna.


En riktigt GLAD PÅSK här alltså :-)

     

 
 
Ingen bild

Christina Albihn

5 april 2012 08:20

Men så söta. Tack för att du delade med dig av dessa små dunbollar. De bästa påskkorten som jag sett hittills.

Glad Påsk och lycka till med kycklingarna.

Christina Albihn

Marianne

18 april 2012 09:53

Tack =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 1 september 2017 12:34

Här kommer sista inlägget och här är länken till nästa kapitel, nästa blogg. https://www.joneklint.com/blog/ Jag är djupt rörd över att så många kände med mig i det förra inlägget. Det var inte meningen att få många av er i tårar men det var makalö...

Av Marianne - 23 augusti 2017 13:43

Jag har bokat en tid.   En absurd, ofattbar och fasansfull tid.   Men jag har gjort det och jag kämpar emellanåt för att hålla näsan ovanför ytan. Stundtals känns det som om allt snart är över, en livstid är förbi och jag kan lika gärna drun...

Av Marianne - 1 oktober 2015 12:46

Minst sagt evigheter sen det bloggades här! Trots att det finns så mycket att skriva om hela tiden. Kanske just därför, livet går i ett.   Men jag är på sätt och vis tillbaka på ruta ett. Till min oerhörda glädje, äntligen!!! Redan långt innan ...

Av Marianne - 16 september 2014 11:31


Trots djupa funderingar kring verksamheten och livet i allmänhet så står ju inte tiden still för det. Nä, nästan tvärtom. Saker och ting bara sker. Vi har t ex fått en ny bisyssla "på halsen" här på gården. Bara sådär. Visst vi hade pratat en del jag...

Av Marianne - 15 september 2014 10:06

Det verkar som förändringarnas vindar blåser både i stort och smått.   Efter gårdagens val tror jag att det enda rätta är att se till att hålla hårt i hatten och agera som en ek, dvs stå stadigt och stabilt i ytterligare några hundra år trots vin...

Skapa flashcards