Hästlängtan

Direktlänk till inlägg 29 juni 2011

Alla dessa beslut...

Av Marianne - 29 juni 2011 12:58

Huh, mkt att tänka på har det varit det sista...Så har jag varit lite modig också, dragit ut en hel visdomstand samt rotfyllt en annan. Jag som knappt varit hos tandläkare sen jag varit liten, haft typ 2 hål, så det var lite pirrigt!! Men det var ju verkligen smärtfritt och smidigt får jag säga. Nu ryker ytterligare lite visdom till hösten.


Pimpinella vart på utflykt igår och skötte sig sååå exemplariskt!!! Jag är riktigt stolt över henne, känner mig som värsta hönsmamman, min lilla prinsessa har blivit så stor och duktig, åkt transport alldels själv utan ett ljud. Lugn och väluppfostrad, ja stolt var ordet!   

Vad det var för utflykt, nja det får jag berätta mer om senare...


Såhär såg hon ut lilla Pimpinella första gången hon skulle ut och åka som litet föl med sin mamma på ombetäckning hos Stuteri Pepino PRE


Samlar in offerter på nya stalldörrar, mina går knappt att stänga längre, men ack vad allt skall kosta. Det snurrar i huvudet, kan man fixa de gamla? Skall man ha delbara dörrar eller inte? Trösklar, foder, handtag..har jag mätt rätt? Jag är URDÅLIG på att mäta, det blir alltid ett par cm fel!!


Fick äntligen tag på Trailerimport, funderar även över att byta in min transport och skaffa en ny beroende på mellanskillnaden. Det visade sig hamna på 45-50 000 kr emellan, mkt tycker jag nog. Min transport är ju nästan som ny och jag gillar den så, en Ifor Williams - 06, tänk att fem år känns så kort med vissa saker. Hmm får fundera ett tag till.


Velevanten är lite knackig till och från, hade hovslagare här för det kändes som han var öm i fötterna, men se det var han inte...möjligtvis för hög belastning på trakterna fram då de lätt blir understuckna, vilket alltid varit ett dilemma, så lite annorlunda skor nästa gång. Ha så gick två dagar sen tappade han såklart ena skon och nu är hovslagaren sjuk...får ringa Kjell, min gamla hovis. Funderar över hur jag skall ställa mig till min Velevante, varenda gång jag kommer igång och vill satsa lite till så är det det ena eller andra. Kanske skall vi luta oss tillbaka han och jag, ta dagarna som de kommer och vara nöjda med vår insats, han är trots allt 20... men ändå så fin och fräsch och jag hade velat ta Parellis Level 3/4 med honom...


För en stund sen var ett par här för att titta på lille Solidago, tjejen var ute efter ett hingstföl efter just Razonado,vilket man ju kan förstå. Jättetrevlig tjej! Och plötsligt ställs jag inför beslutet sälja eller inte...hon hade såklart tittat på fler men ändå, tänk om någon plötsligt vill köpa honom. Han är så go den där lille killen, nånstans inom mig plingar en klocka att kanske jag ångrar mig om jag säljer honom, men tanken var förstås att sälja. Man hinner inte med för många hästar, går ju an när de är små men vips så är de 3-4 år och skall ridas och hållas igång...snurrar lite i huvudet!


Så planerar vi att äntligen bygga ett riktigt dusch och bastu utrymme! Så jag kikar på kakel, klinkers, blandare, duschmunstycken, duschväggar, bastu varianter, våtrumsbelysning,krokar, "tvålhyllor" osv, you name it, det finns så mkt att välja på, massa små beslut...


Ankor på ingående, vi har varit i Horred och kikat på diverse fjäderfän jag och Lukas och jag har verkligen fattat det beslutet iallafall, att skaffa ankor! Bedårande små söta mignonankor blir det, fler än vad jag tänkt från början, de kommer att göra underverk med våra två halvt igenvuxna naturdammar är jag helt övertygad om! Men så fanns där även svenska gulankor....de var vääldigt fiiina tyckte jag...kanske man kan ha såna oxå?!!

Och Lukas, han vill ha en kanin. En svart! Kanin eller inte, det är väl min sak att besluta det med kan jag tänka!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 1 september 2017 12:34

Här kommer sista inlägget och här är länken till nästa kapitel, nästa blogg. https://www.joneklint.com/blog/ Jag är djupt rörd över att så många kände med mig i det förra inlägget. Det var inte meningen att få många av er i tårar men det var makalö...

Av Marianne - 23 augusti 2017 13:43

Jag har bokat en tid.   En absurd, ofattbar och fasansfull tid.   Men jag har gjort det och jag kämpar emellanåt för att hålla näsan ovanför ytan. Stundtals känns det som om allt snart är över, en livstid är förbi och jag kan lika gärna drun...

Av Marianne - 1 oktober 2015 12:46

Minst sagt evigheter sen det bloggades här! Trots att det finns så mycket att skriva om hela tiden. Kanske just därför, livet går i ett.   Men jag är på sätt och vis tillbaka på ruta ett. Till min oerhörda glädje, äntligen!!! Redan långt innan ...

Av Marianne - 16 september 2014 11:31


Trots djupa funderingar kring verksamheten och livet i allmänhet så står ju inte tiden still för det. Nä, nästan tvärtom. Saker och ting bara sker. Vi har t ex fått en ny bisyssla "på halsen" här på gården. Bara sådär. Visst vi hade pratat en del jag...

Av Marianne - 15 september 2014 10:06

Det verkar som förändringarnas vindar blåser både i stort och smått.   Efter gårdagens val tror jag att det enda rätta är att se till att hålla hårt i hatten och agera som en ek, dvs stå stadigt och stabilt i ytterligare några hundra år trots vin...

Skapa flashcards