Hästlängtan

Alla inlägg under april 2011

Av Marianne - 25 april 2011 23:31

Så kom påsken och nu vart den över. Och ett sånt fantastiskt väder det var!! Var ju inte länge sen det var snöstorm här. Vår hall har innehållit en underlig blandning av tjocka vinterjackor och vantar och foppatofflor och sommarkläder. Idag gjorde jag slag i saken och sorterade bort allt det vintriga, tvättade och tvättade. Vår torktumlare har lagt av så altanen belamrades av allehanda plagg på tork och det torkade attans så fort! Annars har här bjudits på lit av varje under helgen. Ny häst har anlänt, ettårigt halvblodssto som heter "Living on the edge" (tror jag), jag kallar henne Lilla livet...

     Hon har gått med sin mamma hittills och självklart omtumlande då att hamna här med fler hästar, grisar och en för närvarande galen tupp som far runt och tuppar sig överallt. Men min Velevante tog henne genast under sina vingar och har varsamt beskyddat henne fram tills idag då hon äntligen fått lite frihet att även hälsa på de andra hästarna, dvs Bellis och Rednex. Planen är att snart även släppa in Belladonna och Pimpinella så alla får gå ihop förutom Romera som behöver lugn och ro inför fölning. Romera min tappra lilla sockerbit, gav mig ytterligare en chock i morse, hade lyckats lägga sig dumt i boxen med benen alldeles för nära väggen och kom inte upp, verkade ha legat ett tag dessutom, svettig och trött. Jag fick ju inte upp henne själv men ringde Åsa som kom som ett jehu med Maria och tillsammans lyckade vi baxa runt henne och så småningom få henne på rätt köl. Söta lilla hästen kom upp på stela ben något vinglig men genast vid gott mod, gjorde allt man kan i det läget dvs åt drack bajsade och kissade och efter lite promenerande var hon precis som vanligt igen. TUR att man har fantastiska granntjejer med hästvana som rycker ut när nöden står för dörren, TUSEN TUSEN tack Åsa och Maria  


Romera är ju bra rund nu och i hagen har hon ju lyckats fastna på rygg förut men då har det varit snö eller uppförsbacke, i boxen har det aldrig hänt...hoppas lilla fölisen inte mådde dåligt av det här...så nu ikväll inledde jag helt sonika "fölvakan" i förtid, dvs monterade upp min "babywatch" så att jag kan hålla ett öga på henne. Bara ca 2 veckor kvar nu, och allt skall gå bra tycker jag! Här står hon och dåsar i hagen!  


Avslutade kvällen med en ridtur på Bellis, första lite längre turen på henne, bara hon och jag och wow säger jag bara. Skrittade nästan enbart, travade två korta sträckor hon är ju inte riden på typ år och dag men jisses en sån framåtbjudning, en sån skritt och så känslig och fin för skänkeln. Lade in lite sidvärtsrörelser då hon gärna ville takta lite och stressa på lite väääl och hon bara flyttade sig undan skänkeln så mjukt och fint och la sig i en jättetrevlig form. Jag hoppas Belladonna tar efter sin mor, trygg och stabil men med energi och framåtbjudning det är ju precis vad jag vill ha. Hade varit roligt att ta fler föl efter henne...


Annars är det allmänna vårkänslor bland mina "odågor" dvs getter på rymmen ute efter tulpanerna i rabatten, tupp med för få hönor försöker t om bossa runt skatorna här, hund som ränner efter tikar trots att han är kastrerad för fflera år sen, sonen som släpar ut alla sina leksaker och gör om min paddock till sandlåda och lilla grisen som ligger och sover som just en gris i solen och trynar, härlig är denna tid!      

Skapa flashcards