Hästlängtan

Alla inlägg under augusti 2010

Av Marianne - 30 augusti 2010 11:26

Förra veckan blev riktigt späckad, ingen ork eller tid att blogga åtminstone! Det började med en tragisk händelse, Sivert min vackra tupp omkom under mystiska omständigheter. Låg helt enkelt död på sin favoritplats i blomster rabatten. Mina stackars små hönor irrar fortfarande omking ibland och letar... men så ringde Anneli senare i veckan då hon precis tagit sig an en hel hög med tuppar som behöver nytt hem, får åka  och kika en dag!  Såhär såg han iallafall ut, min Sivert.

    

På tisdagen for vi på dräktighetskontroll. har haft svårt att få en tid...så verkligen ågren har jag haft då jag borde kollat tidigare, men i hjärtat har det känts bra och javisst var hon dräktig fortfarande  Åsa med lilla Agnes åkte med och assisterade vid lastning, Lukas var också med så vi strömmade in ett helt sällskap med barn och hästar kändes det som. Romera och lilla Pimpinella skötte sig som en dröm och jag hörde små söta kommentarer i korridoren, oh så sööt, å två vita strumpor också, nä men gud så gullig...

Så lagom tills att jag verkligen räknade med att Lukas är på sin förskola och jag kan planera in massor så blev han förstås vrålförkyld!!! Hemma med sjukt barn, omplanering. Oväder var det med, alla hästar in, massa merjobb förstås. Sen var det då alla små förberedelser för vår Inspirationsdag. Mycket blir det, saker hit och dit, fika att ordna, grejer att hämta osv osv. De där små tingen tar ofta mkt tid och energi och som vanligt känns det som om man ändå inte hann med ordentligt.

Lördagen infann sig dock. Jag skulle visa hur jag gör med mina föl i Natural Horsemanship-anda, så Bellis och Belladonna skulle med hem till Tina!  Bellis fick duschas och tvättas på fredagkväll, rufsig och smutsig blir man ute på bete! Klok som hon är njöt hon först i stora drag för att sedan ana oråd i mossen! Belladonna intet ont anande fann sig i borstning, kamning, pälsglans i sin lilla svans och tom lite glitter , fin måste man ju vara som tjej   På lördag dags för lastning och såklart, Bellis fick sina aningar besannade och satte sig något på tvären. Men jag är så stolt över dem, lastade dem själv, Magnus stängde lemmen, vi åkte iväg. Första gången Belladonna är på utflykt! De stod så stilla och skötte sig sååå bra vid urlastning, i ny hage, i Tinas Picadero osv. Jag är såååå nöjd med båda mina föl. Belladonna betedde sig precis som jag önskade, hon var lugn och sansad och lite försiktigare än här hemma och Bellis är ju stabil och pålitlig! Att man sen själv blir tom i huvudet, glömmer vad man skulle visa, vad man skulle säga och berätta om det är ju en annan historia... Vi lyckades få solsken hela dagen och mkt gott fikabröd blev det. Kom hem lika smidigt, lastade till och med av båda själv, det är ju lite min önskan "one horse - one human", vill tidigt lära dem att vackert vänta tills jag öppnat, stängt, gjort  i ordning eller whatever. Jag vill kunna var självgående så mkt som möjligt, det skapar en liten annan relation tycker jag mellan mig och hästarna, de liksom litar mer på en.

Söndagen spenderades i slow motion, förkylning hann även ikapp både mig och Magnus. Men nu är det måndag igen, nya friska tag. Nu är hösten här känner jag och jag är så sugen på att börja träna och rida riktigt ordentligt. Hur det än är så tycker jag sommarens betesperiod oftast gör en lite lat med ridningen. Och så har jag tänkt mig skapa en E-shop för de kosttilskott och produkter jag brukar rekommendera mina kunder..har börjat litegrann och det lär hålla mig sysselsatt på "lediga stunder"!

Av Marianne - 20 augusti 2010 19:17

Åååh, idag hälsade jag på Maria Gramén. Något jag har tänkt göra jättelänge, typ ett år!! Hemskt vad tiden går och att just såna små saker alltid kommer i sista hand! De har byggt ridhus. Och ett sånt ridhus! En riktig dröm!! Sååå vackert innuti, ser ut som värsta panorama fönstren utefter hela långsidorna och hela ena gaveln, men det är väv, svart väv som skall stå emot väder och vind. Maria var verkligen nöjd med resultatet även om projektet inte var riktigt klart ännu. Ja man kan verkligen bli avundsjuk för mindre. Klipper in en av hennes filmer...


Och här regnar det nu...inte känns det lönt att ge sig ut i paddocken ikväll som var min lilla plan. Igårkväll fick vi CHIP-märkt Annes islandsföl, Sveipur från Dennagården skall han heta! Det gick riktigt bra, är ju numera ID-kontrollant och CHIP-märkare, både Tina och jag, men har ju inte gjort så många hästar ännu och med ett föl vill man ju att det skall gå rätt till, och det gjorde det. Sedan fick jag hämtat en repgrimma hos Åsa, knuten speciellt för Belladonna som jag skall ha med till vår Inspirationsdag den 28 aug. Vit grimma, provade den idag och den passar helt okej. Hon såg så fin och liksom stor ut när hon fick på sig den, usch vad de växer fort! Bellis har skor på sig igen, tack och lov! Hon blir så ömfotad fram så nu är det som skillnad mellan natt och dag att gå fram och tillbaka till hagen. Min plan är att kunna ta små promenader nu i höst, barbacka på Bellis och med Belladonna på släp, vi har övat några gånger i paddocken och det går riktigt bra. Bellis är såå duktig så fort hon får ett träns på sig, vet precis vad som skall göras och jag upplever henne som mkt lättriden och välriden i grunden! Men som sagt...regn..och inget ridhus  

Av Marianne - 16 augusti 2010 15:38

Förkylningen ligger och lurar i systemet, men värre än så blir det inte verkar det som. Helgen har ändå känts seg och igår var det så kvavt i luften. Vi for till havet, åt glass och gick på restaurang, sån lyx, vår semester för i år kändes det som. En hel halv dag!! Nu är måndagen här och det gäller att ta nya tag. Skall sätta ihop material för höstens kurser och fortfarande försöka komma  ikapp mig med alla pärmar och papper, nu är jag nästan där! Lade ut min lilla film när Belladonna föddes på you tube, ljudet gick tyvärr inte igenom, jag som hade valt olika låtar med text som liksom stämde, fick byta ljudspår och plötsligt kändes filmen lite långtråkig... men om nån vill se så..., det var ett sånt fint ögonblick, ett riktigt minne för livet!

Av Marianne - 13 augusti 2010 13:25

Inatt åskade det järnet utanför husknuten! Jag var glad att jag valde att ha fölen inne inatt så som det regnade!! Ingen annan i huset än jag verkade dock vakna, men jag gick upp och drog ur alla sladdar till datorer och telefoner, här tar åskan allt i sin väg. Sen var det svårt att somna om. Kanske är det sömnbrist men jag tror allt jag håller på att bli förkyld   , det har jag inte tiid med! Skyller på förskolan, det hör väl till antar jag nya bakterielusker smyger sig in i huset grr. Så jag känner mig seg i huvudet och det tar emot att göra det som var tänkt. har i allfall fått uppdaterat Hästlängtans hemsida och min egen. Lite då och lite då så skall väl allt hamna på plats tillslut.

Vill passa på att önska Sara, Trazzel och Galope som skall till Danmark för  Championat, lycka till  . Och lite bilder från idag...

Min fiina fina Belladonna, 4 månader gammal nu!  

Pimpinella i farten...

Mor och dotter!  


M

Mowgli, min tjusiga men ack så tjatiga Birma katt.  

Pimpinella spanar.  

Beladonna in action!  

Pimpinella tar sats. Hon börjar se riktigt luggsliten ut nu när fölraggen skall av!  

Av Marianne - 12 augusti 2010 08:13

Slutet på en era början på en ny sker här just nu. Lukas skolas in på förskolan! Jag har haft förmånen att kunna vara med honom de första åren av hans liv, men nu är vi båda mycket mogna för att gå vidare! Och det har vi varit i ca ett halvår så sista tiden har jag känt mig rätt låst och stackars Lukas har vissa dagar haft rätt tråkigt. Belöningen kom nu! Smiiidiiig inskolning, alla jättenöjda, inga bekymmer. Så idag sitter jag här och äter frukost ensam, såå lugnt och skönt samtidigt som lite vemodigt. Jag har lyssnat på alla främst äldre som säger, ta vara på de där åren de går så fort, plötsligt är de vuxna! Och jisses vad fort det går, barn växer som ogräs! Svårt är det också att ta vara på tiden för man finner ändå sig själv i konflikt med vad man vill lägga sin tid på, stress och påfrestande trotsperioder, vakna nätter så man bli dödstrött, tvätt och städ och mat skall finnas på ett helt annat sätt än förut. Sämre ekonomi. Dåligt samvete för att man försakar hästarna trots att man vet att snart har åren gått och då kan jag ägna mig åt mitt så mkt jag vill. Men nu när jag ser min lille kille glatt skutta in på förskolan, ta av sig skorna och lägga dem på sin hylla och jackan på sin krok, knappt hinna säga hejdå, bara tittar på mig och säger åk nu och jobba mamma - då känner jag mig så där löjligt stolt och lycklig över att jag har en sån självständig och modig liten kille som beger sig ut på upptäcksfärd i livet, sitt liv, på lite mer egna ben och jag hoppas han kommer att få ett fantastiskt liv!

Här e han - mitt lilla oväsen!

    

Av Marianne - 9 augusti 2010 00:11

Jaha så har ytterligare en helg gått. I fredags kom jag hem efter möte med Tina och fann att Romera fått juverinflammation...igen   Kände direkt att allt inte var som det skulle även om inget påtagligt syntes när vi gick från hagen. Jag har haft stona och fölen i hagen längst bort och det har blivit en mysig stund att leda dem till och från hagen...jag tar bara Bellis, det är hon som är boss  , så går jag först sen kommer Bellis, fölungar, Romera, Valle och längst bak knallar Lukas och kollar in sniglar och diverse annat spännande på vägen. Det känns som om vi är en enda stor familj och alla är så lugna och beskedliga, men det är väl tur man bor som man bor, utan vägar och alltför många grannar ifall de skulle få ett ryck! Nåväl, Romeras juver - supersvullet, varmt och något förhöjd temp hade hon men jag kom nog på det i riktigt god tid och veterinären kom snabbt, så nu är hon satt på medicin några dagar och allt verkar gå mot det bättre, attans att hon skall få juverinflammationer dock!! Lördagen flöt på väl, vi hann ikapp oss lite med gräsmatteklippning! Det är ju inte klokt hur allt bara växer igen! Och jag efterlyser en uppfinning som lätt och effektivt rensar grus, grusvägar, grusplaner, grusgångar...varför hittar ingen på en sån grej?! Helst självgående!! Och så söndag, varit iväg och jobbat hos Anne, en gammal trogen kund. Var länge sen nu jag var hos henne så det var riktigt kul att se hennes hästar igen! Sen började det regna. Och när det regnar blir man blöt. Och när Belladonna blir blöt.... Alltså jag har alltid tyckt min gamle Velevante varit förfärligt sjåpig som måst rulla sig nästan innan han hunnit in i sin box, sen fick jag min hund Valle, han var snäppet värre, en släthårig Fox som formligen måste rusa runt i hela huset liggandes på sidan så fort en matta dyker upp, vältra sig i alla tänkbara sängar, fåtöljer, soffor och sen rusa vidare som om man kunde springa ifrån vätan... Men nu, nu har jag en fölunge som har för avsikt att riva hela stallet under riktiga illtjut kastar hon sig omkring bland hö och halm spån och stackars vattenkoppar, krubbor , väggar och sin uppgivna mor som snällt klämmer in sig i ett hörne och bara suckar. Herregud vad de kan sprattla, det är med andan i halsen man står och bara hoppas att hon inte skadar sig...bara för lite regn. En sån syn när hon ställer sig upp med spån som yr, halmstrån i öronen och hötussar på alla tänkbara ställen, alldeles stilla, stilla för att plötsligt känna hur vattnet sipprar genom pälsen, häva upp ett nytt tjut, kasta sig ner, benen i vädret, rulla, rulla, rulla. En sån tur att hon inte är en hund! Nåja inatt står de inne och får sova torrt och sköönt  

Av Marianne - 5 augusti 2010 11:19

Så, nu är det allt om vartannat igen. Datorn har nästan knäckt mig, bytt bredbandsleverantör och nu funkar ju allt mkt bättre, men då är det en joggla massa inställningar för e-post, routern osv som skall ändras och ändras men funkar inte, ringa support, får ingen hjälp, provar igen bla bla bla. Nu har jag inte tiiid med såna bekymmer mer! Får inte bloggat, inte gjort iordning hemsidor och allt som jag hade tänkt vara klar med nu inför hösten. Nästa vecka skall Lukas skolas in på förskola och jag börja arbeta mer ordentligt igen! Jag har riktigt längtat, känns skönt att veta att man kan planera sin tid och åta sig uppdrag. Så skall hovslagaren komma mitt i inskolningen och jag vill vara med och se så att föl och alla får fina fossingar. Sen har vi våran Inspirationsdag med Hästlängtan om bara några veckor - förberedelser och planering... Och en masssa annat i livet så nu känns det riktigt stressigt!!


Har iallafall knåpat ihop en film på Pimpinella!

Ovido - Quiz & Flashcards