Hästlängtan

Direktlänk till inlägg 3 juli 2010

Flugor ställer till det!

Av Marianne - 3 juli 2010 22:15

Idag har det väl varit varmaste dagen hittills! Lät Romera vara utan sin flugmask halva dagen igår, skulle jag aldrig gjort!!! Hennes ena känsliga öga såg således ut såhär idag   

Alltså det går så j-kla fort på henne och så blir hornhinnan inflammerad och hon kliar sig sönder! Förbaskade flygfän, inte kan man få njuta av sommaren ordentligt!! Tänkte passa på att tipsa om ett par i mina ögon fantastiskt bra medel, homeopatiska sådana (observera dock att medel, potens och dosering kan skilja från fall till fall kontakta en terapeut för korrekt medicinering). Euhprasia ett stort ögonmedel har hjälpt mig flertalet gånger mirakulöst vi ögoninflammation, sår på hornhinna och allmänt irriterade ögon. Till Romera ger jag just nu även Conium för att minska smärta och ljuskänslighet samt Silicea då hennes tårkanal på vänster sida gärna blir tät. Silicea kan rensa ur samt även motverka ärrbildning vid skada på hornhinnan. Detta i kombination med apotekets Noviform hoppas jag skall reda ut situationen, peppar peppar ta i trä. Förra sommaren lyckades Romera klia sig så att flugmasken gled på sniskan och skrapade upp båda henns ögon. Självklart bör man anlita veterinär om inte en drastisk förbättring inträder då sår på hornhinnan inte är att leka med, men jag anser ändå att just problem i ögonen botas mkt ofta otroligt framgångsrikt med homeopati så det är värt att försöka. En vecka tog det förra sommaren innan Romera var helt återställd. Romera är en speciell liten häst som lyckas trassla till det lite då och då så hon skadade ena ögat även i vintras då hon halkade och föll och förmodligen fick eltråden i ögat!!! Även detta läkte fint med ovanstående medel plus Arnica de första dagarna. Ja, så idag fick de stå inne stona och vila sig från värme och flugor. Fölen sov så det knakade i stallet och sen fick de lite allmän uppfostring innan utsläpp på grönbetet. Belladonna band jag upp på gången för första gången, det gick hemskt bra och lilla Pimpinella fick lyfta fötter och bli borstad precis överallt, kliade tydligen rikitgt gott! Imorgon skall det regna, kan det verkligen stämma?!

Avslutar med några sommarbilder  

    Valle i gröngräset och i fölparadiset! Mina små odågor!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 1 september 2017 12:34

Här kommer sista inlägget och här är länken till nästa kapitel, nästa blogg. https://www.joneklint.com/blog/ Jag är djupt rörd över att så många kände med mig i det förra inlägget. Det var inte meningen att få många av er i tårar men det var makalö...

Av Marianne - 23 augusti 2017 13:43

Jag har bokat en tid.   En absurd, ofattbar och fasansfull tid.   Men jag har gjort det och jag kämpar emellanåt för att hålla näsan ovanför ytan. Stundtals känns det som om allt snart är över, en livstid är förbi och jag kan lika gärna drun...

Av Marianne - 1 oktober 2015 12:46

Minst sagt evigheter sen det bloggades här! Trots att det finns så mycket att skriva om hela tiden. Kanske just därför, livet går i ett.   Men jag är på sätt och vis tillbaka på ruta ett. Till min oerhörda glädje, äntligen!!! Redan långt innan ...

Av Marianne - 16 september 2014 11:31


Trots djupa funderingar kring verksamheten och livet i allmänhet så står ju inte tiden still för det. Nä, nästan tvärtom. Saker och ting bara sker. Vi har t ex fått en ny bisyssla "på halsen" här på gården. Bara sådär. Visst vi hade pratat en del jag...

Av Marianne - 15 september 2014 10:06

Det verkar som förändringarnas vindar blåser både i stort och smått.   Efter gårdagens val tror jag att det enda rätta är att se till att hålla hårt i hatten och agera som en ek, dvs stå stadigt och stabilt i ytterligare några hundra år trots vin...

Skapa flashcards