Hästlängtan

Alla inlägg under februari 2010

Av Marianne - 13 februari 2010 19:25

Alltså varför har ingen tänkt på mammakläder till häst?! Eller finns det?? Nu har Bellis varit så rund ett bra tag att gjordarna inte räckt till. Och det har varit ruskigt kallt, snö och minusgrader jättelänge! Så nu har det slått mig, söta mammtäcken med texten "fölis i magen" på sidan med en pil och elastiska gjordar, mys pys material och kanske lite gosig extralängd vid magen som man kan vika runt den värdefulla bulan...jag vet ju själv hur det kändes på slutet av min graviditet. Inte vill man att det skall strama och ta emot, jobbigt nog att röra sig som det är!!


Nedan en bild på Bellis utan täcke en någotsånär varm vinterdag i februari.

  


Det råder bråda dagar här då det faktiskt kan bli fölning när som helst nu. Har gjort rent boxen, samlat ihop lite bra att ha grejer, installerat "babywatchen" och Bellis börjar bli riktigt trött på att jag skall kika in på juvren titt som tätt, hon är nog inställd på att greja detta själv, MEN JAG VILL VARA MEEEED!

För mig är det ju första gången, då är det väl klart att det är pirrigt och nu är juvren riktigt stora, spenarna ganska fyllda och jag tror de där bäckenbanden har släppt någotsånär...


Och så har det hunnit bli vår! Fantastiskt, en riktigt efterlängtad vår. Nu är man rikitgt sugen på att komma igång igen med träning och kurser och allt kul som man vill göra med sina hästar!

/ Marianne  

Av Marianne - 13 februari 2010 18:56

I torsdags var vi nere i Tvååker hos Maja och Martin som driver Brogård, Eko-logen. Vi möttes för att diskutera om Hästlängtans kurser även kan gå av stapeln där. Spännande! De har mkt på gång, ridhus och nytt stall att bygga och den här vargavintern har naturligtvis satt stopp i bygget...Men snart kommer ju våren och vi hoppas på ett spännande och givande samarbete.


Maja driver även en affär på gården, som vi fick kika in i. Massor av grejer, nytt och begagnat och foder till både hästar, hundar och katter. Jättemysig gårdsbutik, här ett par bilder från utsidan!  


Sedan bar det av hemåt igen. Allt känns lite lagom stressigt nu i kylan. Hästarna vill ha mat titt som tätt känns inte som man kan var hemifrån långa stunder. Tina hade bråttom till sin kurs i Hästpsykologi. Men en utflykt gör ju alltid gott ändå, träffa trevliga nya människor med ambitioner och nya idéer :-)

So long/ Marianne  

Av Marianne - 10 februari 2010 22:27

Idag strålade vi samman Tina och jag hos Tina, för lite möte och avstämning. Tiden gick som vanligt alldeles för fort och Tina hade en extra god smörgåsvariant att bjuda på! Så vi fick bollat ideér och inspirerat varann och laddar vidare för Hästlängtans aktiviteter.


Jag kunde inte motstå att plocka fram kameran då hästarna skulle ut. Den allra minste och den allra störste tillsammans på väg ut i vackra vintervädret. Hästar är ju allt bra härliga i alla dess former eller hur!!

  



Marianne     

Av Marianne - 2 februari 2010 00:06

Vi har en älgko med kalv som huserar invid knuten. Idag gick de lugnt och frimodigt omkring och mumsade sly i en hage. Inte brydde de sig om min tappra lilla hund som sprang ända fram och skällde ut dem för olaga intrång!!


Jag började släppa ut hästarna iallafall. Min Velevante är ju totalt, passionerat, ångestfyllt och komplett livrädd för älgar...och naturligtvis han såg dem direkt och började blåsa och fnysa så det dånade i skogen

Men tror ni de andra brydde sig... näe, de var ju tvungna att kasta sig ner i nysnön och frottera sig vilt och ohämmat.

Men mina stackars ston, som skulle gå i hage brevid!! Velevantens frustande hade ingen effekt på älgarna, där stod de och kikade.

Men stona tassade fram och kikade tillbaka.

Och tillslut skred Bellis, den modiga till verket och gick helt sonika fram till främlingarna och talade vänligt men bestämt om att marken de beträdde var avsedd för hästar och endast hästar och att älgar faktiskt skrämmer slag på vissa hästar så var nu vänliga att avlägsna er härifrån innan Velevanten får hjärtslag, jag är faktiskt ganska dräktig och vill ha lugn och ro under min dagliga utevistelse!

Bakom en stark man står en kvinna, eller vad säger man?! Velevanten är iallfall full av beundran för Bellis om än fortfarande ängslig  för just älgar!

/ Marianne                   

Skapa flashcards